Finlandiya’da Erasmus – Başvuru Süreci

by:

DÜNYASon Eklenenler

Herkese merhaba! Bugün sizlerle iki arkadaş olarak çıktığımız erasmus maceralarımızdan bahsetmek istiyoruz. Ama öncelikle erasmus başvuru sürecinden, Finlandiya’da konaklamaktan ve vize/oturma izni gibi şeylerden bahsederek sizi bilgilendirmek istiyoruz. Biz Erasmus’a gitmeden önce internette Joensuu’da erasmus tarzı aramalar yaparken çok bilgiye ulaşamamıştık. O yüzden umarız ki bu yazı size yardımcı olur.

Erasmus’a gitmeye nasıl karar verdik? Erasmus’a gideceğimiz ülkeyi nasıl ve neden seçtik?

İkimiz de yurt dışına çıkmak, orada zaman geçirmek, bir turistten daha fazlasını olmak istiyorduk. Okuduğumuz bölümün de getirisiyle ingilizcemiz ileri seviyede. “Neden fırsatları değerlendirmeyelim ki?” deyip olabilecek imkanlara bir baktık. Erasmus bunların en mantıklı olanıydı. Daha önceden giden arkadaşlarımız anlattıkça ne istediğimiz daha da şekillendi. Erasmus’a gitme kararı alınca İngilizce seviyesini belirleyen bir sınava girmemiz gerekiyordu, sınavı başarıyla geçen kişiler okulun belirlediği, anlaştığı okullar ve ülkeler arasından tercih listesi hazırlıyor. Biz de Finlandiya ve Polonya arasında kalmıştık. Sonrasında, ikimiz de instagramda insanların (daha çok influencerların) gidip gördüğü kuzey ışıklarını görmek istediğimize karar verdik. Tabiki kararımızı sayısız sefer değiştirdik ama Kuzey Işıkları, Finlandiya’nın karlı farklı havası, kuzey ülkesi olması, uzakta olması ve turist olarak gitmenin daha zor olduğu bir ülke olması sebebiyle en son burada karar kıldık. Daha sonra güz dönemi mi bahar dönemi mi diye karar vermemiz gerekiyordu. Bu aşamada karar vermek kolay oluyor çünkü kuzey ışıkları yılın belli dönemlerinde çıkıyor zaten. Ayrıca güz döneminde Finlandiya’da daha çok kar var, bir sürü tatil vardı (Cadıları bayramı vs) ve bunları da yerinde görmek istedik. Güz dönemi bunların hepsini kapsadığından, Güz dönemi-Finlandiya’ya gitmeye net bir şekilde karar verdik ve başvurumuzu ilettik.

Erasmus başvurusu ve süreci nasıl işler?

Erasmus yapmaya karar verdikten sonra ilk yapmanız gereken şey üniversitenizin başvuru ve sınav tarihlerini kontrol etmek. Başvurunuzu genelde online bir şekilde yaptıktan sonra her üniversitenin kendi içinde yaptığı İngilizce sınavına gireceksiniz. Erasmus’a gitmek için bu sınavdan belirlenen puanları almak gerekiyor. Genelde bu puan B2 İngilizce seviyesine denk geliyor. Sınavınızı da geçtikten sonra, üniversite sizin gideceğiniz üniversiteye adaylığınızı yolluyor ve bundan sonra kalan her şey artık gideceğiniz üniversite ile ilgili. Biz Finlandiya Joensuu’daki University of Eastern Finland’a (Doğu Finlandiya Üniversitesi) gittik. Adaylığımız bu üniversiteden kabul aldığında, bize sürecin nasıl işleyeceğini anlatan bir sürü mail geldi. Burada izlenmesi gereken ilk adım bir Learning Agreement (Öğrenim Sözleşmesi) hazırlamak. Bu demek oluyor ki, orada ki üniversitede açılacak derslerle, sizin almanız gereken dersleri, içerik bakımından eşleştirmek. Derslerin adlarına birbirine benzer, aynı, hatta farklı olabilir. Önemli olan içerikleri. İçerikleri eşleştirdikten sonra üniversitenizde bulunan erasmus koordinatörü ile bir randevu ayarlayıp, derslerin onayını alıyorsunuz. Kendi üniversitenizden onayı aldıktan sonra bunu gideceğiniz üniversitenin onayına yolluyorsunuz. Onay geldikten sonra artık öğrenci evi ve vize-oturma izni başvurularınızı yapabilirsiniz.

Hibe nasıl alınır? Kimlere çıkması daha yüksektir?

İngilizce sınavından sonra üniversitenizde bir sıralamaya girersiniz. Eğer kendi bölümünüzde ilk 20% iseniz yani genelde ilk 3-4 büyük ihtimalle hibe alacaksınız. Finlandiya için hibe miktarı aylık 500 euro. Hesabınıza gitmeden önce yatacaktır.

Finlandiya öğrenci evi nasıl? Başvurular nasıl oluyor?

Öncelikle gittiğiniz şehre bağlı olarak her üniversitenin önerdiği bir öğrenci evi şirketi var. Joensuu için bu şirket, JoensuunElli. Bu şirketteki evlere girip adreslerinden üniversite ile aralarındaki mesafeye bakmanızı öneririz. Merkezdeki evler yani üniversiteye 3-5 dakika olanlar genelde eşyasız ve kiraları daha yüksek. Ama üniversiteden biraz daha uzaklaşırsanız yaklaşık 5km kadar, burada daha çok öğrencilerin kaldığı, eşyalı ve daha ucuz öğrenci evleri bulabilirsiniz. Şimdi öncelikle öğrenci evinden kasıt ne, bunu anlamamız gerekiyor. Türkiye’de ki yurtlar gibi bir odanın içinde 3 kişinin yaşaması aklınıza gelmesin. Finlandiya özel alana çok değer veren bir ülke. Bu nedenle öğrenci evleri genedel 2 ya da 3 odalı bir ev. Her odasında bir kişi kalıyor. Mutfak, tuvalet ve duş bu 2 ya da 3 kişinin ortak kullanım alanı. Yani diğer bir deyişle aslında bir apartman dairesinde 2 yada 3 arkadaşınızla yaşıyorsunuz. Eğer şanslıysanız odanızda önceden kalan kişilerin bıraktığı yararlı şeyler işinize yarayabilir. Onun dışında mutfaklarda genelde her türlü ihtiyacınızı karşılayacak eşya bulunuyor. 

Joensuu küçük bir şehir olduğu için başvurularınızı erkenden yapmanızı öneririz. Daha sonra açıkta kalabilirsiniz! Başvurularınızı internet üzerinden yapabilirsiniz. Eğer 2-3 kişi gitmeyi düşünüyorsanız, not kısmına kalmak istediğiniz arkadaşlarınızın adını yazabilirsiniz. Ama bizim tavsiyemiz, yeni bir yerde yeni kişileri tanımak ve onlarla yaşamak çok farklı bir deneyim. Bizim kaldığımız öğrenci evleri Latolankatu 9 ve Karjamäentie 4. Sonradan başımıza gelen olaylar sonrası ikimizde Latolankatu 9’da yaşadık. (Maceralarımız anlattığımız postumuzda okuyacaksınız!) İki öğrenci evi de okula 5km uzaklıkta. Yani bisikletle ortalama 20-25 dakika. Eğer erasmus’a Joensuu’ya gidiyorsanız, bizim binamız Latolankatu 9E, dairemiz 49’du. Bize mesaj/fotoğraf yollamanızı çok isteriz! Çünkü şimdiden çok özledik!

Finlandiya’da erasmus için vize mi, oturma izni mi gerekli? Başvurular nasıl oluyor ve süreç nasıl işliyor?

Finlandiya’da 3 aydan fazla kalacaksanız eğer vize geçerli olmuyor. Fin hükümeti sizden oturma izni istiyor, tabii öğrenciyseniz almanız birazcık daha kolay. Sizlere okul zaten mail olarak iletiyor, süreç nasıl, neler gerekli, ne yapmanız gerekiyor gibi. Ayrıca, şansımız biraz da yaver gitti, bizim okuldaki Erasmus koordinatörümüz Fin. Bizlere başvuru sürecimizden tutun Finlandiya’dan ayrılırken ve orada geçirdiğimiz aylar boyunca hep yardım etti, iletişimini asla koparmadı. Okulun size iletti mail adresinden gerekli linklerden öncelikle internet üzerinden oturma izni için olanına tıklayıp başvuru yapıyorsunuz, daha sonra Finlandiya Başkonsolosluğunu arayıp randevu almanız gerekiyor. Fakat burası ne yazık ki İstanbul’da değil, bunun için Ankara’ya gitmeniz gerekiyor. Ödemeler de Ankara’ya gittiğinizde yapılıyor. Buraya dikkat! Bizlere ödemenin nakit veya kredi kartı ile yapılabileceği söylenmişti. Biz de kredi kartı ile orada öderiz diye nakitle gitmedik. (Tahmin edersiniz ki oturma izni için vereceğiniz miktar pek de cüzi bir miktar değil). Uzun ve yorucu bir yolculuğun ardından Ankara’da başkonsolosluğa gittik. Siz gitmeyin, meğer sadece telefonla randevuyu burası veriyormuş. Oturma iznini alacağınız yer tamamen farklı. VFS GLOBAL ANKARA’dan başvurular alınıyor. Buraya gittiğinizde herhangi bir yakınınız sizinle giremiyor. İçeriye su şişesi dahi sokmak yasak. Paravan var, çalışan size neden Finlandiya’ya gitmek istediğinizi falan soruyor. Bir sürü form dolduruyorsunuz daha sonra ödeme yapmanız rica ediliyor. Biz tam kredi kartı çıkarttık ki, sadece nakit geçerli olduğunu öğrendik. Saat 15.50 suları falandı, bizden bankaya gidip nakit çekmemizi, kapanmadan yetişirsek ödemenin alınacağı söylendi. Yaklaşık 7 dakika kala yetiştik, işlemler devam etti. Bir odada biyometrik fotoğraf çekiliyorsunuz, parmak izinizi kaydediyorsunuz vs. Daha sonra başvurunuz iletiliyor ve size haftalar/aylar sonra dönüş oluyor. Öğrenciyseniz bu dönüşler tabii daha öncelikli ama siz yine de kıtı kıtına hareket etmeyin. İstenilen bir sürü şey var. 

3 Replies to “Finlandiya’da Erasmus – Başvuru Süreci”

  1. Seza dedi ki:

    Çok güzel, bilgilendirici bir yazı olmuş. Ellerinize sağlık! 🙂 Başarılarınızın devamını diliyorum 🙂
    Sevgilerimle

  2. […] merhaba! Finlandiya’da Erasmus için başvuru süreçlerini bir önceki yazımızda anlatmıştık. Bu yazımızda size bizim gittiğimiz minik bir şehir olan Joensuu’dan ve […]

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir